Koh Yao Yai - Paradise found

Da fant vi et eget lite paradis - Koh Yao Yai.

Etter nesten en uke i Ao Nang ble vi temmelig lei av skreddere, svenske menyer og aviser og at det var kun turister og souvernirbutikker overalt. Vi kikket litt på kartet og i Lonely Planet boka og fant to øyer som heter Koh Yao Yai og Koh Yao Noi (Koh betyr øy på Thai). Det skulle finnes overnatting på begge øyene, men Yao Noi var den miste og mest utbygda, så vi fant ut av vi skulle dit.

I dag morges gikk vi til en av de lokale turoperatorene og spurte hvordan vi kom oss dit. Ikke noe problem, det gikk båt og vi kunne bli hentet en time senere. Så vi gikk til rommet, pakket det mest nødvendige i en liten sekk og et nett og satte oss i bilen. Vi kjorte til et sted vi ikke aner hva heter, men der gikk det altså ferge til begge Yao-øyene. Vi viste frem billetten og sa at vi skulle til Yao Noi. Det viste seg imidlertid at vi hadde billetter til Yao Yai. "Ja ja", sa vi, det spilte da ingen rolle. De lokale syntes nok vi var litt snåle som ikke visste hvor vi skulle en gang...

Vi var de eneste vestlige på båten og hadde en fin tur mellom klippeøyer med nydelige strender. Vi ante ikke hvor vi skulle, men satset på¨å finne et overnattingssted når vi kom frem.

Etterhvert sakket båten av på farten og gled inn mot en kai. Dit skulle vi altså... Der var det en brygge, noen fiskebåter, noen skur... og det var det!

Vi gikk i land, blide og forvirra, og det var nok ganske tydelig. Vi ante ikke hvor vi skulle, men det var bare en eneste vei, så vi begynte å gå. Temmelig raskt ble vi stoppet av ei jente på moped som lurte på hvor vi skulle. Det visste vi jo ikke, men hun skjønte at vi lette etter et sted å bo. Problemet var bare at det var 25 km til overnattingsstedet på øya... Ops!

Etter litt frem og tilbake ble vi tilbudt skyss av en mann som skulle den veien, han ville ikke engang ha noe for det! Vi hoppet oppi lasteplanet på en pickup og avgårde bar det.

Vi kjørte gjennom regnskog og jungel, forbi strender, kokospalmer, gummiplantasjer og veiarbeid. Vi var varme og støvete da vi endelig stoppet ved et lite skilt der det sto "Yao Yai Resort". Der gikk det en sti inn blant palmene. Vi var temmelig skeptiske, men var det et overnattingssted måtte de da ihvertfall kunne hjelpe oss videre, fant vi ut.

Og der... fant vi vaart lille paradis. Et lite resort som består av noen bungalower og en restaurant. Jeg tror vi er 12 gjester her totalt og det er garantert stille og fredelig. For 2500 bath (500 kroner) fikk vi bungalow i to netter. Der var det en dobbeltseng og et enkelt, men helt greit bad, samt en fin veranda. :)

I ettermiddag har vi gått litt på stranda som er laaaang og har en pir der det var enormt mye fisk. Christian brukte en stund på krabbejakt, men krabbene var nok litt for raske for ham. Senere så vi solnedgangen før vi dusjet og smurte oss inn med myggmiddel. Det kan nok trengs!

Foreløpig ser dette ut som det perfekte feriested. Nydelig strand, masse plass, stille og rolig og en hylle med bøker til utlån. Det går an å reise på turer til øyene i nærheten eller med båt tilbake til Krabi. Vi kom nok ikke den mest vanlige veien, men nå er vi her og jeg er søren meg ikke sikker på om vi vil hjem igjen!

Posted by anneks 04:03

Email this entryFacebookStumbleUponRedditDel.icio.usIloho

Table of contents

Be the first to comment on this entry.

This blog requires you to be a logged in member of Travellerspoint to place comments.

( What's this? )

If you aren't a member of Travellerspoint yet, you can join for free.