200 mygg kan ikke ta feil!

Siste dager i Thailand og en laaang hjemreise.

Det ble dårlig med fisk på de som var på fisketur. Jeg gikk bak hyttene med kameraet og fikk nok bedre fangst. Det raslet i en palme, så jeg knipset i vei. Bildene ble ikke supre og jeg er litt usikker på hva slags dyr jeg fant. Trodde først det var en apa, så kom jeg frem til at det måtte være et stort ekorn før jeg kikket på bildene og fant ut at det måtte nok være en liten bjørn. ;)

Om kvelden fant vi en kjempegekko! Den satt i treet rett foran restaranten og var ca 30 cm lang. Kjempestor og kjempekul! Den ser ikke så stor ut på bildet, men det var den!

Siste natta på øya ble ganske tung. Det var så varmt ute så vi gikk og la oss i hengekøyene ute. Lå der og halvsov noen timer, men det ble ikke noen god søvn. I tre-tida tuslet vi inn i hytta og la oss i senga. Sovnet til slutt og våknet forskrekket av en forsiktig stemme utenfor som hvisket "six o` clock". Vi hadde forsovet oss! Det var nemlig sjåføren som skulle hente oss klokka seks, og nå var klokka ti over seks!

Etter verdens raskeste pakking kom vi oss ut i bilen til kvart over seks. Vi trodde ferga skulle gå klokka sju, så det ble ganske spennende. Vi kom frem til fergekaia fem på sju, men da viste det seg at den ikke skulle gå før halv åtte, så det var ikke akkurat noe problem.

Vi hadde satt telefonen til Christian på vekking, men det viste seg at den var innstilt på at alarmen kun skulle gå på ukedagene og dette var en lørdag. Ups!

Vi var temmelig trøtte på båtturen, og det gikk heldigvis greit å få en bil fra fergekaia til Ao Nang. Vel fremme på hotellet der spiste vi frokost, og så sov vi et par timer i aircondition-rom. Som tidligere nevnt var senga der steinhard, men den var ihvertfall jevnt hard, så jeg sov som en stein. Deilig!

Vi lå litt ved bassenget før vi spiste lunch og kikket litt i butikker. Christian kjøpte seg nye solbriller, for de gamle dukket aldri opp. Jeg kjøpte meg er par sko til 60 kroner.

Om ettermiddagen reiste til til et lokalt skytesenter for å skyte. Definitivt den dyreste moroa vi hadde på turen, men det var 20 morsomme minutter. Først skjøt vi med 9 mm begge to, så ville Christian ha litt mer power, men jeg syntes jeg hadde mer enn nok power, så jeg ville ha noe litt mer forsiktig. Christian traff nesten bare i det svarte feltet på målskiven med sin Colt 45, mens min lille cowboyrevolver Smith & Wesson 38 cal ikke var fullt så treffsikker, men det ble ikke så verst til å være første forsøk.

Så tok vi lokalbussen til Krabi by. Vi var der en tur rett før vi reiste til øya, men det har jeg glemt å skrive om. Den første gangen var vi på et kjøpesenter, men som de dårlige shopperne vi er kjøpte vi ingenting, samt at vi spiste middag på en italiensk restaurant. Denne gangen skulle vi titte på nattmarkedet ved elven, men vi kom så tidlig at det nesten ikke var boder der. Derfor satte vi oss på en elvecafé og tok oss noe å drikke. Vi kom på at vi hadde glemt å smøre oss med myggmiddel, men betjeningen satt myggspiraler under bordet, og vi skulle bare sitte der en kort stund, så vi tenkte ikke så mye over det.

Etterpå tuslet vi rundt i Krabi. Nattmarkedet var ikke så mye å se på, så etterhvert endte vi opp på den italienske restauranten igjen. Og vi fikk så god mat! Christian spiste spaghettig Carbonara, mens jeg spiste noe som het tagliatelle pirata. Det var hjemmelaget tagliatell med en tomatsaus med fløte, parmesan og brandy. Det var så utrolig godt at jeg klarte å spise opp hele porsjonen min! Det var riktignok en liten porsjon, men det var det første jeg klarte å spise opp på hele turen. Nam nam!

Så tok vi bussen tilbake til Ao Nang. Jeg bedrev litt panisk siste-kveld shopping, mens Christian ble plasser på en bar med en whisky-soda. Jeg handlet et bilde, to par sko til og postkort.

Sov godt om natta og sto opp i ti-tida for å finne ut av når vi måtte flytte ut av rommet. Normalt er det jo klokka tolv, men vi hadde bedt om å få ha det litt lenger, og siden det hadde blitt så mye rot med rommene våre håpet vi på at det skulle gå i orden. Men nei...

Fikk beskjed om å være ute av rommet klokka tolv, helst klokka halv tolv. "Javel!" sa jeg "Ute til klokka tolv". Litt kjedelig i og med at vi ikke skulle bli henten før klokka 19.30.

Vi gikk for å pakke, og ti over halv tolv banket det på døra. Da kom det faktisk en hotellansatt som skulle sørge for å få oss ut av rommet! Jeg var ikke superblid da han sprang rundt for å hjelpe oss. Alt vi hadde tenkt å sette igjen fant han frem, slik at det tok egentlig mye lenger tid. Han puttet tomme shampoflasker i kofferten min - jeg tok dem ut igjen og kastet dem i søpla...

Vi var ute av rommet ti på tolv, da sto stuepiken utenfor og trippet. Det var jo ikke de ansatte på hotellet sin feil, men det ble en kjip avslutning på et hotellopphold som ikke akkurat ble slik vi hadde håpet. "Pakkehjelpen" ble imidlertid strålende fornøyd da han fikk gå ut av rommet med restene av Christians whisky...

Jeg hadde klødd litt på noen myggestikk om natta, men da jeg tok en nærmere sjekk viste det seg at det ikke var snakk om et par stikk. Jeg har ikke helt oversikt over hvordan ryggen min ser ut, bortsett fra oppspist, men på beina har jeg totalt 139 myggstikk, så det er nok omtrent 200 stikk totalt. Christian hadde ikke fått et eneste stikk, den sniken. 200 mygg kan ikke ta feil, jeg smaker best (For en trøst!).

Klødde så jeg skulle bli sprø, så jeg gikk på apoteket og spurte om de hadde noe som hjalp mot kjøe og som kunne brukes selv om man var gravid. Fikk en salve med løfte om at den var helt trygg. Heldigvis hadde salven engelsk bruksanvisning, for der sto det at den gikk over i blodet og absolutt ikke måtte brukes under graviditet... Fint med trygge råd!

Så hadde vi en dag å slå ihjel. Det fristet ikke å gå på stranda, for det var umulig å få plass i skyggen hvis man ikke kom veldig tidlig om morgene, og denne dagen var det veldig varmt. Vi lå litt ved bassenget, jeg handlet litt småting (utrolig god på siste-liten shopping!). Så spiste vi pannekaker til lunch, leste litt, surret litt rundt før vi endelig kunne gå og dusje. Fikk låne dusj og håndklær på hotellet og det var så varmt at det bare var deilig at det kun var kaldt vann i dusjen...

Spiste middag på en restaurant som het Eden som lå like ved hotellet. Plukket ut endel småretter, men ingenting var spesielt godt. Det virker som om alle restaurantene steker alt kjøtt fullstendig ihjel, kanskje fordi turister er redd for at det ikke skal være gjennomstekt? Uansett har omtrent alt vi har fått av kjøtt på turen vært totalt ihjelstekt og så seigt at det har vært vanskelig å tygge.

Så skulle vi reise til flyplassen. Ble plukket opp av en minibuss med aircondition, noe som var utrolig deilig, for denne dagen hadde vært spesielt varm og lummer.

Først fløy vi til Bangkok, der vi hadde 2 timer før neste fly skulle gå. Jeg surret rundt i butikkene, men var så trøtt at det var bare tull. Var egentlig sulten, men hadde ikke lyst på mat, så jeg endte med å spise noen biter av Christians Burger King-burger, som faktisk var veldig god.

Så var det klart for den lange turen til Danmark. Jeg var så trøtt at jeg duppet av mens vi taxet ut på rullebanen, men jeg måtte holde meg våken til vi hadde fått mat. Flyet gikk klokka 00.50, og etter å ha loagt os tidlig hele ferien var det ganske tungt...

Etter litt flymat sluknet jeg, og vi sov ganske mye av flyturen, begge to. Heldigvis for det! Rakk å se film og spise frokost før vi skulle lande. De viste "Material Girl", en film som verken var morsom eller spennende, men jeg tror den prøvde å være begge deler...

I Danmark måtte vi gjennom ny sikkerhetssjekk og sjekke inn på nytt. Bagasjen var sjekket inn helt frem, men på grunn av de nye håndbagasjereglene måtte vi gjennom en ny innsjekking. Klarer ikke helt å se effekten av det, da vi gikk igjennom temmelig grundige sikkerhetskontroller både i Krabi og i Bangkok.

På Kastrup snødde det, så etter å ha kommet oss ombord i flyet i riktig tid ble vi sittende en time ekstra på grunn av avising. Forventet grått ruskevær i Norge også, så det var en positiv overaskelse å lande på Gardermoen i 10 minus og strålende sol. Christian koste seg da han gikk til flytoget, barbeint i sandalene og i kun t-skjorte, men jeg hutret i min tynne sommerjakke.

Vi hentet bil i Oslo, hentet pus i Røyken, handlet litt i Drammen og etter en kjøretur som kjentes ganske lang kom vi hjem til Dagali etter 29 timer på reisefot. Her var det snø, vinter frisk luft og vår egen seng. :) Jeg sluknet i stolen klokka ni, men en storfornøyd Sikipus på fanget.

Posted by anneks 02:12

Email this entryFacebookStumbleUpon

Table of contents

Be the first to comment on this entry.

This blog requires you to be a logged in member of Travellerspoint to place comments.

( What's this? )

If you aren't a member of Travellerspoint yet, you can join for free.